Zdrowe przekonania

Zdrowe przekonania gabyps / Pixabay

Zdrowe przekonania gabyps / Pixabay

Zdrowe przekonania i zdrowe myśli gwarantują satysfakcjonujące funkcjonowanie w różnych obszarach. Ostatnio pisałam o przykładzie niezdrowego przekonania w świecie sportu (https://psycholog-mularczyk.pl/pl/zdrowe-przekonania-czesc-1/). Dziś kontynujemy temat zdrowego myślenia i racjonalnych przekonań.

To nasze myślenie prowokuje nas do określonych zachowań poprzez wywołanie określonych emocji. Sytuacja korku na poznańskich ulicach nie u każdego kierowcy wywoła taką samą reakcję. Jeden z nich machnie ręką i westchnie “Dzień jak co dzień, dobrze, że już się przyzwyczaiłem i wyjechałem wcześniej”. Inny zacznie uderzać nerwowo w kierownicę, wciskać klakson, a ciśnienie skoczy mu do niebezpiecznych parametrów, a wszystko przez złość wywołaną myśleniem w stylu “Co za miasto! Jak tu żyć! Dzień w dzień to samo- remonty i beznadziejni kierowcy na ulicach!” Oto ta sama sytuacja może wywołać skrajnie różne reakcje u uczestników zdarzenia. Który z uczestników wykazał zdrowe przekonania? Nauczeni doświadczeniem z poznańskich arterii możemy zwyczajnie wcześniej wyjeżdżać do pracy.

Nie mamy wpływu na ilość remontów, długość korków i wreszcie umiejętności innych kierowców. Ale w naszych rękach leży to, co zrobimy ze swoim dobrostanem, zdrowiem fizycznym i psychicznym i jak spożytkujemy czas spędzony w aucie. Co wywoła pożądaną zmianę w zachowaniu? Często zmiana myślenia! Ta pociągnie za sobą określoną reakcję emocjonalną i fizjologiczną organizmu. A w dalszej konsekwencji także efektywniejsze działanie.

Krótkie ćwiczenie, pozwoli ci na identyfikacje swoich myśli w sytuacji, którą postrzegasz jako trudną. Odpowiedz sobie na szereg pytań:

  • Jaka sytuacja w ostatnim czasie wywołała u mnie smutek/złość/strach? Opisz sytuację.
  • Jak zareagował twój organizm? Co się działo z twoim ciałem?
  • Jak opisałbyś swoje emocje i nastroje, których doświadczyłeś?
  • Jakie myśli ci towarzyszyły w tej sytuacji?
  • Jak zareagowałeś w tej sytuacji? Jakie działania podjąłeś? Czy jesteś zadowolony ze swojego zachowania? Czy chciałbyś zmienić swoje zachowanie? W jaki sposób?

Kluczem do radzenia sobie w trudnych sytuacjach jest zdolność zrozumienia siebie. Zacznij od powyższego ćwiczenia i zrób pierwszy krok by przekuć nieracjonalne myślenie w zdrowe przekonania.