Pracoholizm

Pracoholizm

Comfreak / Pixabay

Pracoholizm to zjawisko, które pojawia sie wtedy, gdy praca będąca początkowo przyjemnością i dająca radość, staje się przymusem.

Pracoholizm dotyka przedstawicieli różnych zawodów. Szczególnie często spotykany jest wśród pracowników wyższego szczebla, wysokokwalifikowanych profesjonalistów, osób pracujących na samozatrudnieniu. Czy Tobie również grozi pracoholizm?

Pracoholizm możesz rozpoznać, gdy:
  • nie cieszy cię perspektywa zbliżającego się urlopu lub weekendu
  • gdy korzystasz z urlopu, towarzyszy ci lęk i niepokój
  • masz ciągłe wrażenie, że musisz pracować “po godzinach” i czasami zostajesz w pracy dłużej niż powinieneś
  • przynosisz obowiązki zawodowe do domu
  • nie jesteś w stanie zachować równowagi między czasem poświęcanym na obowiązki zawodowe a życie prywatne
  • mimo dużego zaangażowania wkładanego w pracę, nie odczuwasz większej radości wynikającej z tego, co robisz
  • boisz się zwolnienia z pracy
  • myślisz dużo o pracy w czasie, który możesz poświęcić na inne zajęcia.
Są cechy, które szczególnie predysponują do bycia pracoholikiem:
  • wysokie oczekiwania co do własnej osoby i własnej efektywności
  • perfekcjonizm
  • wysoki stopień samokrytycyzmu
  • duża potrzeba uznania i podziwu ze strony innych
  • chęć rywalizacji
  • wysoki stopień lęku
Skutki pracoholizmu

Rozwój objawów pracoholizmu sprzyja ryzyku pojawienia się chorób układu sercowo-naczyniowego i pokarmowego, skutkuje obniżeniem odporności, zaburzeniami nastroju, brakiem zainteresowania życiem seksualnym. Pracoholik może popaść w inne uzależnienia.

Jak sobie pomóc?

Dobre skutki przyniesie podjęcie pracy z psychologiem i/lub psychoterapeutą. Praca polegająca na przekształceniu niekonstruktywnych przekonań dotyczących pracy, a także nauka zarządzania czasem i stawiania sobie realistycznych celów działania zawodowego pozwalają na powrót do psychicznej równowagi.

Czy przed pracoholizmem można się uchronić?

Oczywiście, że tak. Dbaj o swoje potrzeby, realizuj pasje i przyjemności, spędzaj czas z bliskimi i życzliwymi ludźmi. Dbaj o odpoczynek i relaks. Na czas wyjazdu i wolnych dni wyłączaj służbowy telefon i laptop, nie odpisuja na maile służbowe poza godzinami pracy. Cele wyznaczaj zgodnie z metodą SMART, niech będą realne i mierzalne.

Więcej w moim artykule na stronie http://www.psychologia-spoleczna.pl/aktualnosci/2281-karoshi-pracoholizm-wypalenie-zawodowe-w-gaszczu-pojeciowym.html