Poczucie własnej wartości

Poczucie własnej wartości

DanniePhoto / Pixabay

Poczucie własnej wartości – jej niski poziom to jeden z najczęstszych problemów pojawiających się w gabinecie psychologa. Jak pracować nad sobą, by ją wzmocnić? Dziś polecam kolejną psychologiczną lekurę – “Sześć filarów poczucia własnej wartości” 🙂

Poczucie własnej wartości jest tematem wielu publikacji i poradników. W ostatnim czasie szczególną moją uwagę zwróciła książka Nathaniela Brandena – “Sześć filarów poczucia własnej wartości”. Autor książki podkreślił, że na poczucie własnej wartości składa się sześć filarów:

  • praktyka świadomego życia,
  • praktyka samoakceptacji,
  • praktyka odpowiedzialności za siebie,
  • praktyka asertywności,
  • praktyka życia celowego,
  • praktyka integralności osobistej.

Możemy pracować nad sobą w każdym z wymienionych obszarów, by wzmocnić poczucie własnej wartości. Czy warto podjąć trud pracy nad sobą? Na pewno. Niskie poczucie własnej wartości generuje szereg lęków i zahamowań. Ciągle odczuwamy niedosyt, jeśli chodzi o własne osiągnięcia. Ciągle odbijamy się w cudzych oczach, porównując z innymi. Z łatwością wytykamy sobie błędy. W dalszej perspektywie niskie poczucie własnej wartości nas paraliżuje, odbierając odwagę działania.

Z niskim poczuciem własnej wartości związane są nieracjonalne myśli, które pokutują latami, pielęgnowane przez nas. Parafrazując propozycje autora książki, chcę Wam zaprezentować szereg przekonań i myśli, dotykających każdego z sześciu wymienionych wyżej filarów. Stanowią one wsparcie w pracy nad sobą i są kolejnymi krokami do zdrowego i pełnego życia:

  • “Żyję świadomie, świadomie podejmuję decyzję. Nad wieloma rzeczami w swoim życiu mam kontrolę, wiele rzeczy w moim życiu jest ode mnie zależnych. Działam na miarę swoich możliwości i jestem świadomy tego, co mnie dotyczy. Zdobywam wiedzę, by lepiej rozumieć siebie i lepiej rozumieć świat”.
  • “Akceptuję siebie, swoje myśli, swoje emcje, swoje przekonania, swoje decyzje. Stanowią integralną część mojej osoby”.
  • “Jestem odpowiedzialny za siebie: za swoje czyny, za realizację swoich marzeń i planów, za jakość relacji z innymi, za spoób komunikowania się z otoczeniem, za jakość spędzanego czasu wolnego, za decyzje i wybory, za swój światopogląd i swój świat wartości i przekonań”.
  • “Szanuję siebie, szanuję swoją autonomię, szanuję swoje potrzeby. Kiedy trzeba, staję w obronie wszystkiego, co stanowi moje jestestwo”.
  • “Świadomie idę przez życie, wiem, dokąd zmierzam. Ja wyznaczam cele działania. Ja wyznaczam kierunek moich działań”.
  • “Żyję w zgodzie ze sobą, dotrzymuję danego słowa, stoję na straży własnych wartości. Jestem szczery i uczciwy. Traktuję innych tak, jak sam chcę być traktowany”.

Cierpisz na niskie poczucie własnej wartości? Zgłoś się po pomoc i wskazówki specjalisty psychologa!