Postanowienia noworoczne

Postanowienia noworoczne – kto ich nie zna? Wielu z nas z początkiem roku planuje zmiany, ustanawia nowe zasady, zamierza zmienić pewne apsekty swojego życia. Chcemy schudnąć, przejść na dietę, uprawiać regularnie sport, przeczytać więcej książek, porzucić nałóg, pójść na kolejny kurs, etc., etc. Oto postanowienia noworoczne. Nie jest też niespodzianką, że niewiele z naszych szczytnych zamierzeń kończy się faktycznym sukcesem, a jak pokazują badania blisko połowa z nas nie wierzy w realizację planów.

postanowienia

Postanowienia

Postanowienia – jak je realizować? Nasze plany na 2016 rok nie mogą mieć jedynie charakteru myślenia życzeniowego i kończyć się na ?Chcę…? lub ?Od Nowego Roku…?. Warto się trzymać kilku prostych zasad.

  1. Rola metody SMART w tworzeniu postanowień noworocznych jest nieoceniona. Cele na kolejny rok powinny być konkretne, łatwo mierzalne, atrakcyjne dla nas, osadzone w realiach, określone w czasie. Zamiast “Chcę uprawiać regularnie sport”, dobrze jest sformułować konkretny cel, np. “Będę uprawiać aerobik 4 razy w tygodniu, by schudnąć i poprawić swoją wydolność. Zajęcia odbywają się na pobliskiej siłowni. Zamierzam w związku ze swoją nową aktywnością fizyczną zrzucić 3 kilogramy w ciągu najbliższych 3 miesięcy”. Jasno sprecyzowany cel, który łatwo można zobaczyć i zmierzyć, który stanowi dla nas pozytywne konotacje – oto recepta na sukces.
  2. Czasem zapominamy o tym, by mierzyć siły na zamiary. Jeśli pracujemy na pełnym etacie, a w domu mamy jeszcze dużo obowiązków, to postanowienie “W tym roku nauczę się mówić komunikatywnie w dwóch językach” może okazać się trudne do realizacji. W tym wypadku warto by było zacząć od poprawy zarządzania swoim czasem, bo bez pewnych zmian w codziennym funkcjonowaniu, zwyczajnie może nie udać się nam wygospodarować odpowiednio dużo czasu, by posiąść możlwość nauki dwóch języków. A może w tym roku podszkolisz umiejętności w mówieniu jednym językiem? A kolejnym zajmiesz się w przyszłym roku?
  3. Razem raźniej! Chcesz uprawiać regularnie aerobik? Znajdź koleżankę, z którą wspólnie będziecie chodzić na siłownię. Chcesz ograniczyć w swojej diecie cukier? Powiadom o tym domowników, wywieś na lodówce kartkę z jadłospisem, niech Twoi bliscy wiedzą o zmianach w twojej diecie. Być może usuną z półek produkty, które będą Cię kusić? A może nawet będą sprawdzać Twoje postępy w trzymaniu się postanowienia?

 

Cierpliwość i wytrwałość – to cechy, które powinny ci towarzyszyć w procesie realizacji postanowień. Efekty nie są widoczne od razu, a zazwyczaj każdy z nas potrzebuje kilku-kilkunastu powtórzeń nowego nawyku, by stał się on dla nas naturalny.

Małe kroki prowadzą do dużego sukcesu. “W tym roku schudnę parę kilo, jak najwięcej w jak najkrótszym czasie” To się zwyczajnie nie sprawdzi. Pomijam fakt szkodliwości dla stanu zdrowia szybkiej utraty wagi. Dzięki podzieleniu pracy nad zrzucaniem wagi na etapy i wyznaczeniu małych kroków łatwiej będzie zrealizować upragniony cel.

Zapisuj wszystko, co postanowisz! Rób tabelki, wykresy, uzupełniaj je, dodawaj zdjęcia, prowadź regularny dziennik, chwaląc się swoimi postępami. Łatwiej jest nam samym dotrzymać tego, co zapisane, niż słów puszczonych przez nas w eter.

Ciesz się zmianami! Jeśli wizja realizacji postanowień nie wywołuje na Twojej twarzy uśmiechu, a myśl o katorżniczych ćwiczeniach, diecie czy innych wyrzeczeniach spędza Ci sen z powiek ? odpuść sobie. Noworoczne postanowienia mają się Tobie przyjemnie kojarzyć, nieść ci radość. Jeśli tego zabraknie, próżno wypatrywać pożądanych efektów.