Awans – nie tak oczywisty

Awans

Skitterphoto / Pixabay

Awans – to słowo odmieniane przez wszystkie przypadki pojawia się najczęściej na początku roku. Budzi duże emocje, zarówno radość i ekscytację, ale bywa, że także zawód i zniechęcenie.

Awans, transfer, ścieżka kariery – pojęcia

Awans to stała zmiana, która polega na przejściu na stanowisko “ku górze” w firmie, a transfer to stała zmiana pozycji na tym samym poziomie w wartości stanowisk. Ścieżka kariery – model przebiegu kariery w organizacji, to zaakceptowane przez pracownika zmiany ról i stanowisko zgodne z założeniami firmy. Najczęściej spotykane modele ścieżek kariery to kariera ekspercka i kierownicza (obie rozpoczynają się zazwyczaj od stanowiska asystenckiego).

Awans – od kogo zależy?

Prawidłowo funkcjonująca organizacja pozwala pracownikom na zdobywanie nowych kompetencji, a także stawia przed nim zadania stanowiące wyzwania. Dzięki tym działaniom, pracownik może pojawić się pewnego dnia u swojego szefa i jako swoje atuty przedstawić nabyte w firmie umiejętności, a także pochwalić się należytym wypełnieniem obowiązków i sukcesami w realizacji nowych zadań. Wyraźnie widać, że to, czy pozyskasz wymarzony awans zależy zarówno od Ciebie jak i od organizacji, w której pracujesz. Organizacja często oferuje indywidualne ścieżki rozwoju kariery, które uwzględniają fazę życia osoby zatrudnionej (np. macierzyństwo, zdrowotną niedyspozycję).

Co mogę zrobić, by zbliżyć się do awansu?

Wypełniaj należycie swoje obowiązki, stosuj się do zasad, na które umówiłeś się ze swoim pracodawcą. Bądź ciekawy. Współpracuj z innymi, jeśli obgadujesz, kłamiesz i nie potrafisz współpracować z zespołem – wizja awansu się oddala. Pamiętaj, że nie chodzi o to, by zostawać po godzinach! Praca po godzinach nie świadczy o tym, że jesteś pracowity. W większości wypadków Twój szef zinterpretuje ją jako nieumiejętność zarządzania swoim czasem. Nie wymykaj się z pracy przed czasem, a przerwy kawowe/papierosowe/pogaduszkowe niech nie przedłużają się w nieskończoność.

Ok, to wchodzę do gabinetu szefa i …

Nie rób niczego pod wpływem emocji! Przygotuj się do rozmowy, przeanalizuj swoje kompetencje i atuty. Ustal swoje oczekiwania, granice, do których możesz negocjować. Wybierz odpowiednią porę na spotkanie z przełożonym. Jasno wyraź swoje stanowisko i potrzeby, zaprezentuj się jako osoba kompetentna. Nie szantażuj szefa nową pracą i bajońską podwyżką u konkurencji!

Czy każdy pragnie awansu?

Niekoniecznie. Nie każdy jest żądny zmiany pozycji, wiele osób dobrze czuje się na stanowisku, które piastuje, dobrze przy tym wypełniając swoje obowiązki. Kariera to nie wszystko. Poza rozwojem zawodowym, warto dbać o zaspokojenie także innych potrzeb – kontaktu z bliskimi, wypoczynku, ruchu na świeżym powietrzu. Zachowanie work-life balance zapewni Ci radość z wykonywanej pracy.